Ginza försöker nå sina kunder genom sina låga priser, olika sorters erbjudanden som "köp 3 betala för 2". Internet tar över mer och mer men trots hemsidan så är ginzas kataloger populärare än någonson. 1 gång i månaden skickas ca 150.000 kataloger ut till över 300.000 läsare runt om i Sverige. Katalogerna har 2 versioner en där nästan alla produkter finns i lager, en annan med det som är populärast då och nyheter. Företaget är känt för sina snabba leveranser 1-3 dagar tar det efter du har beställt din vara om den fans i lager när du beställde. Ginza har även ett eget kort som kallas "Ginza Card" och så kallade digitala presentkort. Företaget har också reklam på tv och tidningar där dem säger att det är stor rea på cd skivor och att dem har ett brett sortiment till rimliga priser. Företaget använder sig också av ett tredjeparts system som krypterar den information du ger ut, det kan t.ex vara ett företag som specialiserat sig på det eller din bank och inge uppgifter om dig sparas. Sidan går heller inte segt att ladda, d.v.s dem har en bra server. Vilket är bra, går sidan segt kan det hända att man byter sida eller stänger ner.
Positiva saker med Ginzaz nätbutik är att den har snabba leveranser vilket gör att varorna kommer fram snabbt och det är bra service. Man behöver inte vara medlem för att köpa produkter, vilket sparar tid och vissa vet inte hur man gör. Butiken har också delbetalning vilket gör det möjligt för dem som inte har hela summan just då att kunna betala priset under en längre tid. Man kan också söka på den produkt man vill ha t.ex om man vill ha ett gammalt spel och du inte hittar det direkt så söker du bara. Några andra positiva saker är att när du hittat t.ex spelet du letade efter så har du först en recension och information om spelet, sedan betyg, trailer och kommentarer, som alla kan skriva vad just dem tycker om spelet. En bra sak var att det inte är någon reklam från andra företag, banners eller popups som kan vara väldigt irriterande. Hemsidan har även topplistor där du kan se vilka filmer eller musik som är populärast om du bara är inne och kikar och vet inte direkt vad du ska köpa.
Negativa saker om nätbutiken är att den ser väldigt enkelt gjord ut och omodern vilket kan få den potentiella kunden att tro att sidan är mindre bra därmed företaget, men kan även få en motsatt effekt för en som vill ha en enkel sida som inte är så van vid internet. En mindre bra sak är också att kundtjänsten inte är öppen under helgen, vilket är då dem flesta är lediga. Det mest förvånade enligt mig var att dem sålde kläder, personvård och hem tillbehör. Har aldrig hört talas om någon som köpt kläder på ginza, kanske dags att marknadsföra det mer i tv och tidningar? Såg heller inga säkerhets märken som trygg e-handel eller liknande som är viktigt för nätbutiker då säkerhet är väldigt viktigt. Enda språket på sidan är svenska vilket gör att folk från andra länder som ser billiga erbjudanden om produkter inte förstår och struntar i det då.
Om jag skulle göra om hemsidan skulle jag göra den med mer moderna funktioner som mer rörliga bilder, snyggare design och visa att sidan är mer säker. Jag skulle även visa mer produkter än filmer och musik så att man lockar en större målgrupp och mer kunder. Språket skulle jag göra så att man kunde ändra till dem nordiska språken och Engelska som bl.a en av deras konkurrent cdon.com har.
Hennes & Mauritz
även kallat för HM, är en butikskedja som har hela sitt utbud av kläder och accessoarer, både via nätbutik och via vanliga butiker, runt om på jorden.HM skapades i Västerås i Sverige och har under åren spridigt sig och fått många framsteg och framgångar under åren och finns i dagsläget i över 37 av jordens alla länder.
Butikskedjan HM, erbjuder ett stort utbud av kläder och accessoarer, med inriktning på både kvinnor, män och barn. Men HM riktar dock in sig en aning mer på kvinnor än män, vilket man märker då man går in i en HM butik, damavdelningen är då betydligt mycket större än vad herravdelningen är. På Hm kan du som konsument handla allt från Tröjor, byxor, ytterkläder, underkläder, sport och träningskläder osv. till smycken, smink och skor.
HM är idag en av världens mest kända och omtalade butikskedja, och de flesta vet därför vad HM är och vad det står för. Marknadsföringen sker på ett flertal olika sätt, t.ex. via reklam på tv, Reklamposters på busshållsplatser och även via reklam i dagstidningarna (metro och City) och på det sättet så når de fram till massvis av blivande kunder.
Då man klickar sig in på webbshopen så kommer man fram till Home, D.v.s. den sidan där de senaste kollektionerna står som reklam, och man kan även klicka på dessa kollektioner och erbjudanden och man skickas då direkt till den sidan. Förutom det så är hemsidan uppdelad i olika kategorier, dvs. Dam, Herr, Hem (deras nyaste del inom Hm), Barn, kosmetik, rea och ett fåtal till. Då jag t.ex. klickar mig vidare på dam så kommer det upp olika kategorier så som toppar, tröjor, byxor, jeans, osv. där man sedan kan klicka sig vidare på deras underrubriker som t.ex. Linnen, kortärmat, långärmat osv. Det är alltså väldigt enkelt att ta sig fram och ”hitta” fram till den kategori som man vill besöka. Det gör det enklare med webbshopping om allt är organiserat och märkt.
Styrkor med Hm – Lätt att finna varor över internet. Bra med information om både företaget och deras varor. Man kan även läsa sig till en del av företagets historia och framgång genom åren. Dom visar via sin hemsida om vilka kläder som har kommit ut i butikerna (då det har kommit ett nytt sortiment). Vilket är positivt för företaget eftersom att kunderna då kan se redan hemma om vad som har kommit ut i butikerna, istället för att gå omkring i butiken och leta efter något som man är intresserad av. Man vet då alltså redan vad man är ute efter då man kommer fram till butiken. Man behöver med andra ord inte gå omkring och leta efter kläder som man kan tänkas köpa.
En styrka för Hm är även att de ständigt samarbetar med kända människor och deras klädeskollektioner. Hm har t.ex. samarbetat med:
· Madonna
· Kylie Minogue
· Jimmy choo
· Stella McCartney
Att Hm samarbetar med kända modeller/skådespelerskor osv. Blir endast positivt för Hm och för personen, eftersom att båda då tjänar på det. Hm får fler kunder som besöker butiken och den kända personen får sin kollektion såld.
En annan styrka för Hm är att dem har både varor som är billiga, men även de lite mer exklusiva och dyrare varor. Att Hm säljer kläder till hyfsade priser är positivt för dem eftersom att man då får mycket för pengarna, vilket är positivt eftersom att t.ex. studenter kanske inte tjänar så mycket pengar. Hm är en perfekt butik för dig som är ute efter lite billigare kläder, som fortfarande håller kvalitet!
Svagheter med Hm – Lägga ut fler och uppdatera deras nyheter av nya sortiment och klädesplagg, Lite oftare än vad de gör nu. Även att de ska ha hela deras sortiment på webbshopen, samma sortiment som de har ute i butiken, om inte mer på webbshopen.
En sak som jag även har funderat på då jag beställt varor från Hm webbshop, är att jag anser att de borde se till att ha varorna ”hemma” om de annonserar ut om dem på webbshopen. T.ex. när man har hittat ett klädesplagg som man vill köpa, klickar på att man vill lägga varan i kassan och går sedan vidare med betalningen. Då kan det ibland/rätt så ofta stå att varan levereras i t.ex. i april (om man räknar med att jag beställer den i januari/februari). Köpet blir då rätt så osäkert och det är lätt att kunden väljer att avböja sitt köp, då man beställer varan för att man vill ha den nu, inte flera månader senare. väntetiden blir då alltså för lång, enligt mig.
För att köpet ska gå igenom så är det ett antal steg som man ska gå igenom först.
- beställa
- ange uppgifter och logga in
- kolla igenom sitt köp
- Beställa
Men för att du ska kunna handla över Hm’s webbshop så krävs det att du är medlem inom Hm och att du är över 16 år. När du är redo att betala så har du även flera olika alternativ att välja på. De är att du t.ex. kan välja att betala med faktura, postförskott osv. Vilket jag tycker är bra att man har flera olika metoder att betala på, eftersom att man då kan välja det sätt som passar dig bäst.
Butikskedjan HM, erbjuder ett stort utbud av kläder och accessoarer, med inriktning på både kvinnor, män och barn. Men HM riktar dock in sig en aning mer på kvinnor än män, vilket man märker då man går in i en HM butik, damavdelningen är då betydligt mycket större än vad herravdelningen är. På Hm kan du som konsument handla allt från Tröjor, byxor, ytterkläder, underkläder, sport och träningskläder osv. till smycken, smink och skor.
HM är idag en av världens mest kända och omtalade butikskedja, och de flesta vet därför vad HM är och vad det står för. Marknadsföringen sker på ett flertal olika sätt, t.ex. via reklam på tv, Reklamposters på busshållsplatser och även via reklam i dagstidningarna (metro och City) och på det sättet så når de fram till massvis av blivande kunder.
Då man klickar sig in på webbshopen så kommer man fram till Home, D.v.s. den sidan där de senaste kollektionerna står som reklam, och man kan även klicka på dessa kollektioner och erbjudanden och man skickas då direkt till den sidan. Förutom det så är hemsidan uppdelad i olika kategorier, dvs. Dam, Herr, Hem (deras nyaste del inom Hm), Barn, kosmetik, rea och ett fåtal till. Då jag t.ex. klickar mig vidare på dam så kommer det upp olika kategorier så som toppar, tröjor, byxor, jeans, osv. där man sedan kan klicka sig vidare på deras underrubriker som t.ex. Linnen, kortärmat, långärmat osv. Det är alltså väldigt enkelt att ta sig fram och ”hitta” fram till den kategori som man vill besöka. Det gör det enklare med webbshopping om allt är organiserat och märkt.
Styrkor med Hm – Lätt att finna varor över internet. Bra med information om både företaget och deras varor. Man kan även läsa sig till en del av företagets historia och framgång genom åren. Dom visar via sin hemsida om vilka kläder som har kommit ut i butikerna (då det har kommit ett nytt sortiment). Vilket är positivt för företaget eftersom att kunderna då kan se redan hemma om vad som har kommit ut i butikerna, istället för att gå omkring i butiken och leta efter något som man är intresserad av. Man vet då alltså redan vad man är ute efter då man kommer fram till butiken. Man behöver med andra ord inte gå omkring och leta efter kläder som man kan tänkas köpa.
En styrka för Hm är även att de ständigt samarbetar med kända människor och deras klädeskollektioner. Hm har t.ex. samarbetat med:
· Madonna
· Kylie Minogue
· Jimmy choo
· Stella McCartney
Att Hm samarbetar med kända modeller/skådespelerskor osv. Blir endast positivt för Hm och för personen, eftersom att båda då tjänar på det. Hm får fler kunder som besöker butiken och den kända personen får sin kollektion såld.
En annan styrka för Hm är att dem har både varor som är billiga, men även de lite mer exklusiva och dyrare varor. Att Hm säljer kläder till hyfsade priser är positivt för dem eftersom att man då får mycket för pengarna, vilket är positivt eftersom att t.ex. studenter kanske inte tjänar så mycket pengar. Hm är en perfekt butik för dig som är ute efter lite billigare kläder, som fortfarande håller kvalitet!
Svagheter med Hm – Lägga ut fler och uppdatera deras nyheter av nya sortiment och klädesplagg, Lite oftare än vad de gör nu. Även att de ska ha hela deras sortiment på webbshopen, samma sortiment som de har ute i butiken, om inte mer på webbshopen.
En sak som jag även har funderat på då jag beställt varor från Hm webbshop, är att jag anser att de borde se till att ha varorna ”hemma” om de annonserar ut om dem på webbshopen. T.ex. när man har hittat ett klädesplagg som man vill köpa, klickar på att man vill lägga varan i kassan och går sedan vidare med betalningen. Då kan det ibland/rätt så ofta stå att varan levereras i t.ex. i april (om man räknar med att jag beställer den i januari/februari). Köpet blir då rätt så osäkert och det är lätt att kunden väljer att avböja sitt köp, då man beställer varan för att man vill ha den nu, inte flera månader senare. väntetiden blir då alltså för lång, enligt mig.
För att köpet ska gå igenom så är det ett antal steg som man ska gå igenom först.
- beställa
- ange uppgifter och logga in
- kolla igenom sitt köp
- Beställa
Men för att du ska kunna handla över Hm’s webbshop så krävs det att du är medlem inom Hm och att du är över 16 år. När du är redo att betala så har du även flera olika alternativ att välja på. De är att du t.ex. kan välja att betala med faktura, postförskott osv. Vilket jag tycker är bra att man har flera olika metoder att betala på, eftersom att man då kan välja det sätt som passar dig bäst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar